Afte bucale

Aftele bucale sunt mici ulceraţii care apar la nivelul cavitatii orale pe limbă, buze, gingie şi obraz.Acestea pot avea culoarea roşie,albă,galbenă sau gri şi pot fi umflate. Ele sunt dureroase şi determină disconfort la masticaţie, vorbire şi la periaj. Majoritatea aftelor bucale se vindecă de la sine într-o saptămână sau două săptămâni fără  să mergeţi la medicul stomatolog.

Este posibil să apară una sau mai multe afte deodată în cavitatea orală ceea ce duce la creşterea disconfortului.

Consultaţi medicul stomatolog în cazul în care:

• Aftele nu se vindecă după 3 sapămâni;
  • Aftele continuă să se dezvolte în diferite zone ale cavităţii orale;
  • Aftele devin mai dureroase şi mai roşii – este un semn de infecţie bacteriană şi este nevoie de un tratament cu antibiotice;

Aftele bucale pot fi un semn al unor afecţiuni mult mai grave cum ar fi boala Mână Picior Gură.

Factori favorizanţi:

Cauza exactă a majorității aftele este necunoscută.

Se consideră că stresul sau traumatismele minore ale mucoasei pot duce la apariţia acestora. Anumite alimente – inclusiv citrice sau fructe acide (cum ar fi lămâi, portocale, ananas, mere, smochine, roșii și căpșuni), alune, nuci, ciocolată, glutenul, mierea, brânzeturile fermentate –  pot declanșa o durere sau pot agrava situaţia determinând apariţia aftelor. O altă cauză poate fi un fragment tăios de dinte care lezează mucoasa sau aparatul dentar.

În cazul unor situaţii în care există un număr mare de afte dureroase cauza cea mai frecventă este o stare de sănătatea precară datorată unui sistem imunitar deficitar, deficienţe nutriţionale cum ar fi deficit de Fier, vitamina B12, zinc, acid folic sau boli ale tractului gastro – intestinal cum ar fi boala celiacă sau boala Crohn, virusuri ( herpex simplex, varicela zoster ), agenţi microbieni ( S. Sanguis, S. Mitis), predispoziţie genetică.

Tratamentul aftelor bucale

Cel mai adesea acestea se vindecă de la sine fără un tratament specific într-o saptămână sau două.

Tratamentul aftelor bucale urmăreşte scăderea intensităţii durerii, prevenirea infecţiei şi reducerea evoluţiei leziunilor, neputându-se obţine vindecarea lor, aceasta realizându-se spontan, progresiv şi fără cicatrici.

Tratamentul constă în:

• Clătiri orale cu apă de gură pe bază de clorhexidină cum ar fi: Eludril, Corsodyl, Parodontax;
  • Soluţii pe bază de acid salicilic;
  • Spray-uri pe bază de Xilină;
  • Hidrocortizon acetat;
  • Agenţi antiimflamatori pe bază de triamcinolon;

Informațiile de mai sus ar trebui să fie utilizate doar ca o referință. Orice decizie medicală nu ar trebui să se facă înainte de a consulta un medic stomatolog.