Bruxismul

Bruxismul reprezintă o afecţiune foarte des întâlnită în cadrul populaţiei si constă în faptul că persoana afectată îşi

“scrâşneşte” dinţii, rezultând astfel o uzură accentuată a acestora care duce la apariţia sensibilităţii dentare, carii dentare, desprinderea unor fragmente de smalţ de pe suprafaţa dinţilor, modificarea ocluziei dentare (muşcătura), abfracţii, retracţii gingivale, fracturarea dinţilor, distrugerea restaurărilor ( plombe, coroane, faţete, punţile dentare, implanturile, incrustaţiile), dureri de cap, afectarea articulaţiei temporo-mandibulare.

Formele uşoare de bruxism nu afectează sănătatea orală şi dentară iar menţinerea sub control a afecţiunii se poate realiza printr-un tratament simplu şi foarte eficient.

Atunci când bruxismul este într-o formă gravă, cu uzură accentuată a dinţilor, afectează sănătatea orală a individului într-un mod ireversibil cu apariţia complicaţiilor semnificative la nivelul dinţilor ducând la o deteriorarea severă a întregii mecanici mandibulare, nu numai a dinţilor.

Cauze ale bruxismului

Studiile sugerează ca cea mai frecventă cauză a bruxismului este alinierea anormală a dinţilor din perioada de erupţie a dinţilor maxilari faţă de cei mandibulari însă nu este o cauză certă a acestei afecţiuni. Considerăm bruxismul ca fiind o afecţiune multifactorială care înglobează o serie de factori neuro-psihici şi neuro-musculari.

Alte cauze:

• Stresul sau anxietatea, sarcinile solicitante, furia, tensiunea, durerea, supărarea, frustrarea, anxietatea, agitația, frica, evenimentele marcante;
• Unele tratamente medicamentoase;
• Persoanele agresive, obsesive;
• Odihna insuficientă sau de proastă calitate;
• Schimbarea dentiției temporare cu cea permanentă;
• Dezvoltarea disproporționată a oaselor maxilare;
• Obturații recente sau lucrări protetice recente care sunt adaptate ocluzal necorespunzător;

Semne dentare ale bruxismului

Semnele iniţiale de bruxism sunt observate la nivel dentar: primele aspecte evidente sunt fisurile în smalţ şi modificarea anatomiei dentare, prin tocirea dinţilor posteriori, şi nivelarea celor frontali, urmate de apariţia unei uşoare sensibilităţi dentare, apoi de dureri în zona auriculară, cauzate de problemele, de la nivelul articulaţiei temporo-mandibulare, amplificarea volumului muşchiului maseter, şi durerile de cap.

Daca aveţi dureri frecvente de cap sau în zona urechii şi a articulaţiei temporo-mandubulare, sensibilitate dentară mai accentuate,simțiți o oboseală a muşchilor masticatori, în special dimineaţa sau aveţi uneori, senzația că maxilarele vi se încleştează nu ezitaţi să apelaţi la medical dumneavoastră stomatolog sau căutaţi un medic ortodont pentru a putea avea parte de un tratament adecvat al acestei afecţiuni.

Află

De ce este bruxismul atât de grav pentru sănătatea orală şi dentară?

Tratament bruxism