Nutriție și sănătate orală

Nutriție și sănătate orală

Cum influențează dieta sănătatea orală şi generală?

Toată lumea apreciază un zâmbet frumos, la urma urmei, asta este ceea ce arătăm lumii,acesta afectând stima noastră de sine și capacitatea de a socializa.

Dinţii nu sunt importanţi doar din punct de vedere estetic, și mulți dintre noi subestimează impactul dinților asupra sănătății și alimentației noastre generale și invers.Sănătatea orală reprezintă o parte importantă a sănătății noastre generale.

Dieta adecvată din punct de vedere nutrițional este esențială pentru întreținerea sănătății orale și generale pe tot parcursul vieții.

Chiar dacă dinții prezintă un înveliş puternic reprezentat de smalț, nu sunt imuni la afecţiunile dentare infecţioase(caria detară) și la uzură. Caria dentară este una dintre cele mai frecvente boli cunoscute de om și este responsabilă pentru durere și pierderea dinților. Dieta joacă un rol major în dezvoltarea cariilor dentare, eroziunii dentare și chiar uzura dentară.

Mai mult, dovezile științifice demonstrează faptul că aceleași zaharuri care cauzează degradarea dentară contribuie, de asemenea, la obezitate și sindromul metabolic.

Zaharurile și Caria dentară

Zaharurile sunt principalul vinovat cand vine vorba de carii dentare. Bacteriile din gură produc acizi organici din zaharuri dietetice care se concentrează în placa bacteriană, filmul albicios şi  lipicios care se acumulează pe suprafețele dinților.

Când zaharurile sunt ingerate, există o creștere a acidității, care determină dizolvarea smalțului și a dentinei dinților, ducând la apariţia cariilor. Dieta noastră modernă conține un amestec de zaharuri iar bacteriile oralele pot fermenta aproximativ toate formele de zaharuri.

Cu toate acestea, este important să ne amintim că există multe tipuri de zaharuri iar forma și frecvența în care sunt ingerate are un impact asupra sănătății orale și generale.

 Zaharurile rafinate sau prelucrate sunt derivate din două surse principale:

  • Trestia de zahăr sau sfeclă din care se produce zaharoză, denumirea științifică a ceea ce știm ca este zahăr;
  • Cealaltă sursă mare este porumbul, care, atunci când este prelucrat, produce un sirop de porumb cu concentraţie mare de fructoză. Ambele forme de zahăr nu au nutrienți.

Când se adaugă dietei noastre, acestea sunt denumite „zaharuri prelucrate, adăugate sau fără zahăr”. După cum veți vedea, se vor transforma în tort, bomboane, cereale, cola, biscuiți și multe altele. Cantitățile mari de zaharoză sau fructoză din dietă sunt foarte cariogene (cauzatoare de degradarea dentară) și, de asemenea, contribuie la obezitate;

Alimentaţia bogată în fibre 

Toate plantele produc zaharuri simple, cunoscute sub numele de zaharuri „naturale”, produse prin fotosinteză – lumina soarelui care acționează pe frunze verzi. Fructele și legumele conțin glucoză, fructoză și zaharoză, care sunt digerate și / sau absorbite lent și mai eficient din cauza conținutului de fibre. Acestea conțin, de asemenea, vitamine și minerale, care pot fi absorbite în mod corespunzător în această formă. Consumul mai multor fructe și legume proaspete în loc de zaharuri libere scade decăderea și îmbunătăţeşte sănătatea.

Amidonul constituie un grup alimentar foarte divers, care are o origine botanică. Acesta poate fi rafinat sau consumat în stare naturală, crud sau fiert (mazăre, banane, fasole). Cerealele integrale au proprietăți care protejează dinții. Acestea necesită mai multă mestecare și astfel stimulează secreția salivară.

Orezul, cartofii și pâinea, au un potențial scăzut de producere a degradării dinţilor însă dacă se adaugă zaharuri la alimentele care au deja amidon, potențialul de apariţie a cariilor crește semnificativ.

Fructele nu joacă un rol semnificativ în apariţia cariilor dentare dacă nu sunt consumate în exces. Fructele uscate, pe de altă parte, pot fi mai cariogene datorită conținutului ridicat de zaharuri și din cauza consistenţei lipicioase. Unele fructe uscate conțin zaharuri adăugate în timpul prelucrării.

Băuturile răcoritoare, sucurile, sucurile de fructe și băuturile sportive reprezintă cea mai mare sursă de consum de zaharuri.

 OMS(Organizației Mondială a Sănătății)a făcut o recomandare fermă:Zaharurile libere nu ar trebui să furnizeze mai mult de 10% din consumul de calorii și sugerau că limitarea consumului de zaharuri libere la nu mai mult de 5% din calorii (aproximativ 3 lingurițe pentru un copil și 6 pentru un adult).

Igiena orală, înlocuitorii de zahăr și fluorul

Lupta împotriva cariilor dentare începe cu practici eficiente de igienă orală, care includ periajul dentar,utilizarea apei de gură și folosirea aței dentare.

Alte metode de curățare a dinților, cum ar fi consumul de alimente fibroase, mere și morcovi, nu vor curăța şanţurile mici, fisurile și zonele de contact ale dinților vecini, la nivelul cărora începe dezvoltarea procesului carios, dar este un obicei mai sănătos decât consumul de gustări zaharoase care se lipesc de dinți.

Fluorul oferă un efect vital de protecție locală. Când fluorura este încorporată în smalțul dinților, aceasta face mai rezistentă la dizolvarea acidă și, prin urmare, se descompune. Periajul cu pastă de dinți cu fluor este cel mai bun mod de a proteja  suprafețele dinților.Persoanele cu un aport ridicat de zahăr (> 10% consum de energie) și o frecvență ridicată a consumului de zahăr (> 1-2 ori pe zi) prezintă un risc crescut de apariţie a cariilor dentare.

Xylitolul, o plantă naturală, ​​asemănătoare din punct de vedere chimic cu zahărul, sa dovedit a fi un adjuvant util în combaterea cariei dentare prin înlocuirea zaharurilor și oprirea producției de acid de către bacteriile orale. Dovezile științifice atestă faptul că mestecarea gumei sau bomboanelor îndulcite cu xilitol (fără zaharuri) stimulează fluxul de saliva care ajută la protecţia împotriva cariei dentare.

Află care sunt Alimentele care protejează împotriva apariţiei cariei dentare!

 

 

 

This site contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the copyright owner. If you are a copyright owner for some texts and images used in this article, please let us know via email at copyright [at] drbratucu.ro and we'll remove the content imediately. Thank you.

Împarte:

Lasă un mesaj