Prevenția dentară

Profilaxia dentară sau prevenţia dentară este cea mai simplă şi ieftină metodă de tratament, fără vizite la stomatolog, dureri sau procedee incomode. Pentru a evita toate neplăcerile cauzate de problemele dentare trebuie să acordăm o atenţie deosebită prevenţiei care este alcatuită dintr-un set de proceduri care au ca scop prevenirea apariţiei cariei dentare şi a bolii parodontale.

Mai mult, profilaxia previne şi evoluţia acestor afecţiuni odată ce ele au apărut. Aşadar, profilaxia dentară are 2 roluri:

• Prevenirea apariţiei cariei dentare şi a bolii parodontale;
• Prevenirea evoluţiei cariei dentare şi a bolii parodontale şi a apariţiei complicaţiilor;

Există 3 categorii de factori care influențează apariţia cariei dentare şi a bolii parodontale:

Factorul infecţios
Este cel mai important factor, fiind reprezentat de microbii şi bacteriile situate în placa dentară. Microbii şi bacteriile sunt principalul factor cauzator al îmbolnăvirilor dentare şi parodontale. Majoritatea specialiştilor sunt de acord că în lipsa acestuia cariile dentare şi boala parodontală nu se produc.

Factorul alimentar
Bacteriile din cavitatea bucală transformă zaharurile în acizi printr-un proces numit fermentaţie acidă. Acizii vor distruge treptat smalţul şi dentina cauzând apariţia cariilor dentare.
Aşadar, factorul alimentar este reprezentat în special de alimentele bogate în zaharuri sau carbohidraţi.

Terenul

„Terenul” se referă la calitatea ţesuturilor dento-parodontale, în primul rând smalţul şi dentina. Cu cât smalţul şi dentina sunt mai dure, cu atât scade probabilitatea apariţiei cariilor dentare. Există metode de profilaxie care au ca scop creşterea durității smalţului dentar.

Principalele metode de prevenţie

• Igiena orală;

Igiena orală este cea mai importantă metodă de profilaxie. Placa dentară se acumulează pe suprafaţa dinţilor după fiecare masă. Dacă nu este îndepărtată prin periaj activ, aceasta se va calcifica transformându-se în tartru dentar.

Mai mult, dacă alimentele bogate în carbohidraţi sunt lăsate prea mult în contact cu dinţii, va creşte şi cantitatea de placă dentară. Principalul obiectiv al igienei orale este îndepărtarea plăcii dentare de pe suprafaţa dinţilor şi prevenirea depunerii acesteia.

O igienă orală corectă presupune un periaj dentar regulat şi corect (minim de 2 ori pe zi), folosirea aţei dentare, a apelor de gură şi a periuţelor interdentare.

• Controale periodice regulate;
• Detartrajul;
• Periajul professional;
Air flow;
• Depistarea şi tratarea cariilor incipiente;
• Schimbări de dieta;
• Fluorul si fluorizarea;

Fumatul sau mestecatul tutunului şi consumul de alcool influențează negativ sănătatea orală. Fumatul favorizează decolorarea dinţilor şi stimulează acumularea plăcii dentare. În cazul fumătorilor, creşte riscul apariţiei gingivitei, paradontozei şi a cancerului oral.
Afecţiunile ortodontice precum înghesuirea dinţilor face dificilă igienizarea iar tulburările ocluzale (de „muşcătură”) îngreunează masticaţia şi vorbitul. Este indicat ca aceste afecţiuni să fie tratate cu aparate ortodontice.