Terapie parodontală

Terapia parodontală reprezintă totalitatea procedurilor chirurgicale şi non-chirurgicale realizate în cursul tratamentului bolii parodontale sau parodontitei marginale cronice profunde în vederea obţinerii vindecării ţesuturilor afectate şi menţinerea dinţilor o perioadă mai lungă de timp în cavitatea bucală.

Din păcate peste 90% dintre români suferă de boala parodontală, numită în popor “boala dinților frumoși”, care are ca rezultat apariţia sensibilităţii dentare şi pierderea dinţilor.

Parodontita marginală cronică profunda, cunoscută popular sub numele de paradontoza este o afecţiune inflamatorie a suportului de susţinere a dintelui, numit parodonţiu marginal. Paradontoza afectează atât gingia cât şi structurile profunde ale parodonţiului : ligamentele parodontale şi osul alveolar.

Paradontoza este o boala distructivă care cauzează pierderea ţesutului de susţinere urmată de resorbţia progresivă a ligamentelor periodontale şi a osului alveolar.

Netratata, parodontoza va conduce la aparitia mobilităţii dentare şi pierderea ulterioară a dinţilor.

Parodontoza este întodeauna precedată de gingivită şi este cauzată de bacteriile din placa dentară care se acumulează sub gingie şi nu poate fi îndepărtată prin mijloacele uzuale de igienă dentară, dezvoltându-se  astfel boala parodontală, prin distrucţia osului care înconjoară dintele.

Gingivita,se manifestă prin sângerări în timpul periajului dentar, miros neplacut al gurii (halenă) și, uneori, dureri sau mâncărimi ale gingiilor.

Dacă nu acorzi suficientă atenție acestor semne, se ajunge la o formă ireversibilă, numită parodontită.

Principalele cauze care duc la apariția acestei afecțiuni sunt:

• Igiena orală precară;
  • Fumatul;
  • Bolile cronice, cum este diabetul;
  • Unele medicamente.

Simptomele şi semnele clinice ale paradontozei pot include :

• Gingii roşii şi tumefiate;
  • Sângerare gingivală care apare după periajul dentar, folosirea aţei dentare sau muşcarea unui aliment dur;
  • Sângerarea gingivală apare şi în cazul gingivitei. Diferenţa este că, în cazul paradontozei ţesutul gingival este distrus;
  • Halitoza sau respiraţia urât mirositoare;
  • Un gust metalic în cavitatea bucală;
  • Retracţie gingivală, având ca rezultat „alungirea dinţilor”;
  • Aparitia pungilor parodontale spaţii sub gingie ocupate de bacterii care agravează boala.
  • Apare mobilitatea dentară

Boala evoluează fără durere!

Tratamentul iniţial

Terapia initială are ca obiectiv înlăturarea agenţilor cauzatori ai bolii : placa bacteriană şi tartrul. Aceste procedee sunt folosite şi în tratamentul gingivitei, deoarece factorii cauzatori sunt aceeaşi.

• Detartrajul implică înlăturarea tartrului şi a plăcii dentare situate deasupra şi dedesubtul marginii gingivale. Detartrajul se poate executa cu instrumente de mână sau cu aparate de detartraj ultrasonice.
  • Chiuretajul subgingival în câmp închis reprezintă îndepărtarea tartrului şi a plăcii dentare de pe suprafaţa rădăcinilor cu ajutorul unor instrumente fine introduse între gingie şi dinte.
  • Se poate executa şi un periaj profesional precum şi o irigare cu substanţe antiseptice care au ca scop reducerea inflamaţiei.

Factorii care favorizează evoluţia bolii:

• Obturatii (plombe) vechi care au suprafaţa rugoasă şi ar putea reţine placa dentară pe suprafaţa lor;
  • Contactele dentare largi care permit stagnarea plăcii, tartrului sau resturilor alimentare între dinti;
  • Lucrări protetice necorespunzătoare;

Tratamentul chirurgical

La 4-6 săptămâni de la terapia iniţială, pacientul este reevaluat pentru a se stabili dacă inflamaţia sau  adâncimea pungilor parodontale s-a redus.

Tratamentul chirurgical este indicat doar dacă terapia iniţială a dat rezultate nesatisfăcătoare sau nu a dat rezultate.

Dacă pungile parodontale au peste 5 mm adâncime şi nu s-au micşorat după terapia iniţială iar gingia sângerează la sondare este foarte probabil ca boala parodontală va progresa în continuare provocând noi distrucţii osoase.

Obiectivul principal al unei interventii chirurgicale parodontale este de a îndepărta în totalitate cauza principală a bolii parodontale(tartrul şi placa bacteriană) şi a obţine vindecarea ţesuturilor afectate.