Tratament abces dentar

Abcesul dentar este una dintre cele mai frecvente urgenţe stomatologice care se manifestă printr-o inflamaţie acută puternică, cu evoluţie rapidă, sub forma unei colecţii de puroi bine delimitată de ţesuturile din jur,ce prezintă durere la palpare.

Abcesul dentar este provocat de infectarea bacteriană a dintelui şi poate duce la distrugerea ligamentelor periodontale şi a osului alveolar.

Există două tipuri de abcese dentare,care se diferenţiază prin punctul de plecare al infecţiei:

• Abces dentar gingival sau periodontal;
  • Abces dentar periapical;

Abcesul dentar gingival sau periodontal

Abcesul dentar gingival sau periodontal este cauzat de o infecţie în spaţiul dintre gingie şi dinte. Cauza acestui abces sunt bacteriile din placa bacteriană de pe suprafaţa dinţilor,de la nivelul marginii gingivale sau resturile alimentare rămase între gingie şi dinte.

Abcesul periodontal se formează în partea laterală a dintelui şi mai aproape de marginea gingiei.

Pacienţii predispuşi la apariţia acestor abcese sunt adulţii cu vărsta de peste 40 de ani.

Abcesul periapical

Abcesul dentar periapical este cauzat de o infecţie în interiorul dintelui. Cauza acestuia sunt bacteriile din cariile dentare care ajung la vărful rădăcinii.

Bacteriile din cariile dentare netratate vor pătrunde în pulpa dintelui şi de acolo, prin canalul radicular, pot difuza în ţesuturile situate sub dinte (ligamente, os alveolar) producând infecţii ale acestora.

Abcesul dentar periapical poate apărea şi la dinţii cu obturaţii sau restaurări dentare vechi sau defectuoase.

Abcesele dentare nu se vindecă niciodată de la sine,netratate acestea pot provoca complicaţii în zonele învecinate care pot fi uneori extrem de grave.

Tratament de urgenţă

• Primul pas în acest scop este drenajul puroiului. Această procedură începe prin efectuarea unei anestezii locale după care se realizează o incizie(tăietură) a abcesului pentru a elibera puroiul din interiorul acestuia.
  • Dacă dintele are un grad mare de mobilitate, drenajul se asigură prin extracţia dintelui. Dacă dintele poate fi păstrat se realizează deschiderea colecţiei purulente şi drenaj.
  • Urmează apoi curăţarea pungii parodontale prin chiuretaj subgingival. Această procedură presupune,îndepărtarea ţesutului infectat cu ajutorul unei chiurete.
  • Urmează lavajul cu soluţii saline şi antiseptice, apoi prescrierea de antibiotice.

Tratamentul definitiv al dintelui

Tratamentul definitiv al dintelui are ca şi obiectiv eliminarea infecţiei şi protejarea zonelor decontaminate de alte agresiuni microbiene.

În funcţie de severitatea infecţiei şi gradul de distrucţie al dintelui afectat, pot exista două modalităţi de tratament:

1.Tratament de canal

Tratamentul de canal o procedură prin care se tratează un dinte care a fost fie infectat prin carie profundă sau traumatizat,cu ajutorul unor instrumente speciale prin care este îndepărtată pulpa dintelui.Pulpa este partea interioară a dintelui unde se află nervul şi vase de sânge.

Un tratament de canal reuşit va salva dintele afectat. După încheierea acestuia, dintele va trebui restaurat printr-o obturaţie sau o coroană dentară.

2.Extracţia dentară