Tratamentul afecţiunilor gingivale

Afecţiunile gingivale se manifestă prin inflamaţii ale gingiilor, evoluează în timp şi distrug osul subiacent, care susţine dinţii. Acestea sunt provocate de bacteriile din placa bacteriană,care se formează permanent la suprafaţa dinţilor după fiecare masă.

Dacă nu este îndepărtată prin periaj zilnic şi folosirea aţei dentare, placa bacteriană se acumulează,se transformă în tartru şi afectează gingiile,dinţii,osul subiacent. Astfel,netratate aceste afecţiuni duc la mobilitate dentară iar dinţii cad de la sine sau trebuie extraşi de medic.

Există mai multe grade de afectare gingivală din punct de vedere medical însă pentru a întelege mai bine acest lucru le-am împărţit în două categorii:

Gingivita-este primul grad de afectare gingivală, o inflamare a gingiilor provocată de acumularea plăcii bacteriene pe suprafaţa dinţilor si la nivelul gingiei. Dacă nu se îndepărtează placa bacteriană prin periaj zilnic şi curăţarea cu aţa dentară,bacteriile produc toxine (substanţe otrăvitoare) care irită ţesutul gingival şi cauzează gingivita. Primul semn observat este sângerarea în timpul periajului şi al folosirii aţei dentare. În acest stadiu al afectării gingivale, procesul este reversibil, deoarece ţesutul osos şi ţesutul conjunctiv care susţin dintele în alveolă nu au fost încă afectate.

Gingivita,se manifestă prin:

• Sângerări în timpul periajului dentar;
  • Miros neplăcut al gurii (halenă);
  • Dureri sau mâncărimi ale gingiilor;.

Netratată corespunzător gingivita duce la afectarea ireversibilă a ţesutului de suport al dinţilor,în timp ducând la pierderea acestora.

Boala parodontală (parodontoză) care are mai multe grade de afectare: superficială,medie sau avansată.Este o  boală distructivă care se manifestă prin reacţie inflamatorie a suportului de susţinere a dintelui, numit parodonţiu marginal. Paradontoza afectează atât gingia cât şi structurile profunde ale parodonţiului : ligamentele parodontale şi osul alveolar.

Netratată, parodontoza va conduce la aparitia mobilităţii dentare şi pierderea ulterioară a dinţilor.

Parodontoza este întodeauna precedată de gingivită şi este cauzată de bacteriile din placa dentară care se acumulează sub gingie şi nu poate fi îndepărtată prin mijloacele uzuale de igienă dentară, dezvoltându-se  astfel boala parodontală, prin distrucţia osului care înconjoară dintele.

Principalele cauze care duc la apariția acestor afecțiuni sunt:

• Igiena orală precară;
  • Fumatul;
  • Bolile cronice, cum este diabetul;
  • Unele medicamente;

Cum îţi poţi da seama dacă suferi de afecţiuni gingivale?
Afecţiunile gingivale apar la orice vârstă, dar sunt mai răspândite la adulţi. Dacă sunt detectate precoce, afectarea gingivală este un proces reversibil – mergeţi la medicul stomatolog dacă observaţi unul dintre următoarele simptome:

• Gingii înroşite, moi sau inflamate,sensibile la apăsare;
  • Gingii care sângerează în timpul periajului sau folosirii aţei dentare;
  • Coroane dentare alungite din cauza retracţiei gingivale-Retracţii gingivale;
  • Gingii care s-au îndepărtat sau retras de pe suprafaţa dintelui, formând pungi gingivale;
  • Modificări ocluzale (de suprapunere a dinţilor superiori peste cei inferiori când muşcaţi);
  • Formarea de puroi între dinţi şi gingii;
  • Respiraţie cu miros neplăcut persistentă şi gust neplăcut în gură;

Tratamentul afecţiunilor gingivale

• În stadiul de gingivită, procesul este reversibil, prin periaj dentar corect,folosirea aţei dentare şi a apei de gură fără alcool şi care conţine substanţe antimicrobiene puteţi trata şi preveni apariţia acestei afecţiuni. O bună igienă orală va împiedica acumularea plăcii bacteriene şi depunerea tartrului.
  • Igienizarea dentară profesională realizată de către medicul stomatolog care constă în detartraj,periajul profesional şi air flow este singura modalitate de îndepărtare a tartrului şi a plăcii bacteriene dintre spaţiile interdentare.
  • Dacă afecţiunea este severă, se realizează pe lângă igienizarea profesioanală, chiuretaj subgingival cu instrumente fine sau cu laser. După efectuarea tratamentului parodontal,pacientul este instruit cu privire la tehnica corectă de periaj dentar şi cu privire la importanţa folosirii apei de gură şi aţei dentare pentru a putea menţine rezultatul tratamentului parodontal şi a evita evoluţia bolii parodontale.
  • În stadiu de boală parodontală,afecţiunea nu poti fi vindecată deoarece osul odată distrus el nu se mai reface(nu se mai formează),distrucţia rămânând aceeaşi însă celelalte ţesuturi din jurul dintelui se vindecă ceea ce duce la o creştere a stabilităţii dinţilor care însă poate fi foarte uşor pierdută dacă nu se menţine rezultatul obţinut după tratamant printr-o igienă orală bună şi controale periodice o dată la 6 luni la medicul stomatolog.